Een nieuw begin

 

Een nieuw jaar, een nieuw begin?

Het einde van het jaar is de ideale tijd om naar binnen te gaan en te reflecteren over jezelf.

Daarna kan je dan met frisse moed en mooie voornemens aan een nieuw jaar beginnen.

Natuurlijk hoeft dit niet enkele bij de komst van een nieuw jaar te zijn.

Elke dag kan een nieuw begin met nieuwe voornemens zijn!

Vandaag nam ik even de tijd om het oude jaar onder de loep te nemen.

1 van de punten waar ik niet over moest nadenken, is het vinden van ontspanning.

De laatste tijd merkte ik erg veel spanning op in mezelf, vooral aan mijn schouderbladen was dit te voelen.

Ondanks dat ik erg veel met ontspanning en innerlijke rust bezig ben, lukt het me toch niet altijd om daartoe te komen.

Ik ga vaak zo op in mijn dagelijkse bezigheden en ik vind dan geen tijd om te ontspannen.

Natuurlijk weet ik dat ik die tijd moet maken, maar hoe doe je dat altijd?

Meteen een voornemen dat ik kan meenemen naar het nieuwe jaar.

Vandaag nam ik dus wel de tijd om even te ontspannen. 

Via meditatie werd ik rustig en kon ik terugkijken op het afgelopen jaar.

Ik stak een kaarsje aan en maakte een soort van woordspin met alles wat er in me opkwam.

Ik begon met de positieve dingen en daarna schreef ik ook de dingen op waar ik minder tevreden mee was.

Wat heb ik allemaal bereikt?

Waar ben ik in gegroeid?

Wat vond ik minder leuk, wat was moeilijk voor me?

Waarin zou ik nog willen groeien?

Ik bekeek alles wat ik opgeschreven had, las alles nog eens opnieuw en daarna bedankte ik voor dit mooie jaar waarin weer zoveel moois op mijn pad kwam.

Ook vergaf ik mezelf voor de dingen die ik niet zo leuk vond en dankte ik voor de lessen die ik hieruit mocht leren.

Daarna blies ik het kaarsje uit en keek ik naar de rook die opsteeg van het kaarsje.

Ik liet alles dankbaar in rook opgaan…

Ik vind het heel belangrijk om te danken.

Ook voor de moeilijke dingen, want ze komen niet voor niets op ons pad.

We groeien en leren van onze fouten en onze ‘donkere’ momenten.

Stars can’t shine without darkness...

Dan was het tijd voor de goede voornemens.

Welke dingen wil ik zeker meenemen naar het nieuwe jaar?

Wat wil ik allemaal realiseren?

Waar wordt mijn hart blij van?

Wat wil ik leren en waarin wil ik groeien?

Ik schreef weer alles in een woordspin.

Daarna schreef ik elk titeltje nog eens apart op en schreef ik er alvast bij hoe ik dit voor me zag.

Hoe ga ik dat realiseren, tot uitvoering brengen?

Toen dit alles gedaan was blies ik het kaarsje weer uit, maar deze keer met mijn nieuwe voornemens in het achterhoofd.

Die nieuwe voornemens werden via de rook van het kaarsje door het universum opgenomen!

Klaar om uit te voeren, klaar om te verwezenlijken!

Zijn jullie nieuwsgierig naar mijn voornemens?

Hier zijn er enkele van:

Ontspannen! Tijd maken voor meditatie, yoga en sporten, maar dan wel vanuit de zachte yin-kracht. (Afgelopen jaar kon ik nogal hard voor mezelf zijn)

 

Meer naar mijn Innerlijk-Kind luisteren.

 

Gans-Eigen-Wijs nog meer uitbouwen, ook naar volwassenen toe!

...

Bij elk van deze puntjes ben ik dan gaan kijken hoe ik ze kon realiseren en concrete doelen gaan uitschrijven. 

Laat het nieuwe jaar maar komen, ik ben er klaar voor!

Wat zijn jouw voornemens? Laat maar horen!

 

http://gans-eigen-wijs.be

(foto: Ibiza, uitzicht op Es vedra vanuit Cala d'Hort 2016)